97 resultaten - huidige 1 tot 21. Volgende pagina.

Waarvoor dient de ontsteking van een Scooter

De ontsteking van een scooter zorgt ervoor dat de brandstof in de cilinder van de motor wordt ontstoken. Dit gebeurt door een vonk te genereren tussen de elektroden van de bougie. De vonk zorgt ervoor dat de brandstof-luchtmengsel in de cilinder ontbrandt, waardoor er een explosie ontstaat. Deze explosie drijft de zuiger in de cilinder omhoog, waardoor de motor draait.

De ontsteking van een scooter bestaat uit de volgende onderdelen:

Vliegwiel: Het vliegwiel is een onderdeel van de krukas dat ronddraait. Het vliegwiel heeft een magneet aan de buitenkant.
Ontstekingsspoel: De ontstekingsspoel is een onderdeel dat om het vliegwiel zit. De ontstekingsspoel genereert een elektrische spanning wanneer het vliegwiel draait.
Contactpunten: De contactpunten zijn twee metalen platen die elkaar raken wanneer het vliegwiel draait. De contactpunten schakelen de elektrische stroom van de ontstekingsspoel in en uit.
Bougie: De bougie is een onderdeel dat in de cilinder van de motor zit. De bougie heeft twee elektroden die een vonk genereren wanneer de elektrische stroom van de ontstekingsspoel door de bougiekabel stroomt.


De ontsteking van een scooter werkt als volgt:


Het vliegwiel draait rond en de magneet aan de buitenkant creëert een magnetisch veld.
De ontstekingsspoel neemt het magnetische veld op en genereert een elektrische spanning.
De contactpunten sluiten en schakelen de elektrische stroom van de ontstekingsspoel in.
De elektrische stroom stroomt door de bougiekabel naar de bougie.
De bougie genereert een vonk tussen de elektroden.
De vonk zorgt ervoor dat de brandstof-luchtmengsel in de cilinder ontbrandt.
De timing van de ontsteking is belangrijk voor de prestaties van de motor. De vonk moet op het juiste moment in de cilinder ontbranden om een maximale efficiëntie te bereiken. De timing van de ontsteking wordt geregeld door de CDI-unit (capacitor discharge ignition)..

Hoe weet je wanneer een ontsteking kapot is?

Er zijn een aantal tekenen die erop kunnen wijzen dat een ontsteking kapot is. De meest voorkomende symptomen zijn:
De motor start niet of start moeilijk.
De motor loopt onregelmatig, schokt of ratelt.
De motor verliest vermogen.
Er komt zwarte rook uit de uitlaat.
Het motorstoringslampje gaat branden.

Hier zijn enkele specifieke tests die een monteur kan uitvoeren om te bepalen of de ontsteking kapot is:

Controleren van de bougies. Als de bougies vervuild, beschadigd of versleten zijn, kunnen ze de motor niet goed aanzetten.
Controleren van de bobine. De bobine genereert de spanning die de bougie nodig heeft om te vonken. Als de bobine defect is, kan de bougie niet goed vonken.
Controleren van de ontstekingskabels. De ontstekingskabels verbinden de bobine met de bougies. Als de kabels beschadigd of versleten zijn, kunnen ze de vonk onderbreken.
Controleren van de verdeler. De verdeler verdeelt de vonken over de verschillende cilinders van de motor. Als de verdeler defect is, kan een of meer cilinders niet goed ontbranden.